Rozhovor - "Zrod" nových řad nožů

Prof. Gerlach - via4 Design

Projekt: Exkluzivní spolupráce s prof. Thomasem Gerlachem – „Zrod“ nových řad nožů.

1. Pane Gerlachu, vy jste pro Fissler navrhl tři nové řady nožů – profession, perfection a passion. Vaříte vůbec vy sám?
Ano a ne. Moji rodiče měli restauraci na Möhnensee a zaměstnávali asi deset kuchařů. Jako dítě jsem velice rád trávil čas v kuchyni a někdy mi dokonce bylo dovoleno pomáhat. Všiml jsem si, že většina kuchařů se svými noži zacházela tak, jakoby byly posvátné. Řada z nich měla své vlastní sady nožů. Jako dospělý jsem se nikdy k vaření příliš nedostal, což ze mne dělá víceméně kuchaře teoretika (smích). Ale moje žena je fantastický kuchař a když jsme na cestách, obvykle nevynecháme dobrou restauraci v okolí.

2. V praxi jste ale renomovaný designér. Jak vznikla vaše spolupráce se společností Fissler?
Se značkou Fissler spolupracuji již delší dobu. Našim prvním společným projektem byla řada nádobí magic a zatím posledním je znovuuvedení na trh celého sortimentu pánví. Vycházíme při něm z myšlenky, že na každá pánev se hodí pro každý způsob přípravy. Chtěli jsme spotřebiteli nabídnout průvodce pro vizuální orientaci na základě jasných prvků designu. Základní myšlenkou bylo usnadnit zjišťování, která pánev byla určena pro jaký účel.

3. Byl vývoj designu nožů pro vás novinkou?
Ano. V oblasti designu nožů jsem byl naprostým nováčkem – stejně jako byla společnost Fissler nováčkem v designu nožů ve stávajícím rozsahu.  Skutečnost, že jsme společně vstupovali na neznámé území, mne na celém projektu velmi přitahovala.

4. Co je konkrétně důležité při navrhování designu nože?
Nejprve vypracujeme příběh výrobku a jeho designu. Náš byl tento: Chtěli jsme zviditelnit ostrost, aby byla snadno viditelná. Proto jsme se pustili do určování charakteristik nože, který by odpovídal našemu příběhu – a stanovili jsme ostrost, vizuální dojem a vyvážení. Nůž značky Fissler musel být víc než ostrý – konec konců, spotřebitel očekává od každého nože, že bude ostrý. Musel také vypadat ostře a příjemně sedět v ruce.

Teprve potom definujeme cílové skupiny a stanovujeme designové priority pro jednotlivé cílové skupiny. Nůž řady profession se díky svým funkčním a grafickým prvkům stal objektem zájmu profesionálních kuchařů. Nože řady passion s jejich chladnými, organickými formami, jsme představili jako kandidáty na nejpopulárnější nože pro každodenní použití. U nožů řady perfection je klíčová inovace. Pootočená stopka v rukojeti je téměř uměleckým kouskem. Každý, kdo má rád životní styl, bude řadu perfection milovat.

5. Začíná designér svou práci konkrétním typem nože?
Pokud navrhujete celou řadu nožů, začínáte základními výrobky – což znamená velký nůž šéfkuchaře a malý loupací nůž. Ostatní položky zapadnou do řady mezi ně. Důležité je, abyste v tomto okamžiku již měli definovánu koncepci designu a cílovou skupinu, neboť potřebujete znát směr, kterým se chcete vydat.

6. Jak odborník pozná prémiový nůž?
Klíčové jsou vyvážení nože a pružnost čepele. Jak dobře nůž leží ve vaší dlani? Způsob, jak drží nůž profesionálové, je úplně jiný než u kuchaře amatéra – daleko víc vpředu, blíž k těžišti. Profesionál dokáže prémiový nůž doslova „cítit“. Čepel porcovacího nože je například tak pružná, že dokáže snadno sklouznout za kost.

7. Jak může prémiový nůž poznat spotřebitel?
Tajemství spočívá v celkové auře nože a – jak je uvedeno výše - v jeho vyvážení. Aura nože vyplývá z jeho jedinečné kombinace značky, kvality výrobku a obchodní komunikace. To vše je vzájemně propojené. Pokud spotřebitel důvěřuje značce, bude mít k výrobku pozitivní přístup. Je-li kvalita výrobku dobrá, bude to mít pozitivní vliv na značku. Jestliže je prodavač dobře informován a přesvědčen o tom, že je výrobek dobrý, bude jistě schopen vyvolat ve spotřebiteli nadšení, a tak dále. Celý balíček musí být prostě dobrý.

Pokud se týká kvality výrobku, splňuje Fissler nepochybně nejvyšší standardy. V konečném důsledku je to samozřejmě dobře pro výrobek i spotřebitele. Například v případě řady profession značky Fissler čtverhranné nýty přispívají nejen ke vzhledu, ale i ke kvalitě. Vzhledem k tomu, že nejsou jen vložené, ale kompletně lité, nezačnou se časem viklat, ale zajišťují daleko pevnější uchycení stopek. Spotřebitelé často o věcech uvažují komplexně. Mohou si například pomyslet, "Je to složitě vyrobený, nákladný a vysoce kvalitní - tedy prémiový výrobek.“ Společnost Fissler právě tento způsob myšlení využívá k odlišení svých výrobků od jiných.

Dnešní spotřebitelé jsou dobře informovaní.  Jsou si dobře vědomi toho, že ne každý výrobek označovaný za prémiový takový skutečně je. Proto si spotřebitelé rádi výrobek před nákupem vyzkoušejí. U nožů například mohou zkontrolovat jejich ostrost. (To je ale relativní. Před nákupem nože by si měl potenciální kupující rozmyslet, zda chce ostrý nůž, který zůstane ostrým bez jakékoli speciální péče, nebo zda chce nůž s vynikající ostrostí na předváděcí akci, který se ale bude muset často brousit.)

8. Jak se od sebe liší koncepce designu těchto tří řad nožů?
Jednu věc mají bezpochyby společnou: Všechny spadají do prémiového segmentu.
V horní části prémiového segmentu je klíčová naprostá důvěra ve výrobek: „Buď se zamilujete, nebo odejdete." Tyto dvě řady – profession a perfection – polarizují, což je jej úmysl.

Řada profession je určena pro skutečně tvořivé jedince, kteří stojí o to mít ve svém životě vytříbené věci a velmi pečlivě výrobek zkoumají. Nůž řady profession se silně blíží prototypovému noži. Je nekonvenční, neustále přítomný v ruce uživatele, velmi nápadný díky hustotě svého materiálu, a při krájení jej lze mít pod daleko přesnější kontrolou. Jeho jemná estetika ve spojení s nejvyšší kvalitou jsou lákavé zejména pro puristy a, samozřejmě, profesionály.

Lidé, pro které je důležitá prestiž, jsou rádi obklopeni výrobky ukazujícími jejich vysoký životní styl. Chtějí, aby vše bylo co „nejdokonalejší“. Proto je pro ně řada perfection díky své čisté estetičnosti tím pravým.

Řadu passion vnímáme na opačném konci prémiového segmentu. I její nože mají unikátní design, ale jejich vzhled je organičtější, a mají tedy větší půvab. Nože řady passion nepolarizují jako nože řady profession nebo perfection, ale lidé se s nimi obecně snadno identifikují.

9. Bral jste při vývoji designu jednotlivých řad v potaz jejich cílové skupiny, nebo jim byly přiřazeny až následně?
V souladu s koncepčním přístupem mé společnosti via4 Design začínáme analýzou umístění na trhu. Klíčová je celková pozice značky. V jejím rámci se hledají pozice jednotlivých produktů. Ve spolupráci s klientem provedeme co nejpřesnější vizualizaci jednotlivých cílových skupin. Na úrovni výrobku pak potřebujeme zjistit, jaké vlastnosti nám pomohou získat určitou cílovou skupinu. Musíme samozřejmě vždy zajistit, aby naše představy byly v souladu s celkovou image značky Fissler. Jedním slovem, definice cílové skupiny a podnikové pozice jdou ruku v ruce.

Jedna věc musí být při vývoji každého nového výrobku jasná: Výrobek musí být dokonalý, jinak hrozí poškození značky - v případě společnosti Fissler velmi cenné značky - jako celku. Dalším požadavkem v případě společnosti Fissler bylo, aby koncepce jednotlivých řad nožů fungovala celosvětově.

10. Forma vyplývá z funkce - funkčnost hraje pro Fissler i pro spotřebitele významnou roli. Jak se vám podařilo skloubit své krédo "forma vyplývá z emocí" se standardy funkčnosti společnosti Fissler?
To je dnes vlastně úplně jednoduché. Lidé si nekoupí nefunkční věc. To znamená, že diskuse o tom, zda design nebo funkčnost jsou již zbytečné. Emocionalita vyplývající z designu však může být také důležitá. Forma tedy uplatňuje vliv na emocionalizaci cílové skupiny.

11. Jak dlouho trvá proces návrhu designu od myšlenky po realizaci? Jaké jsou nejdůležitější kroky tohoto procesu?
Dojít se společností Fissler ke shodě ohledně designu netrvalo dlouho. Kreativní proces jako takový zabral asi 20 procent celkového času na vývoj. Obvykle to trvá rok, podle šířky sortimentu výrobků. Klasický postup vypadá nějak takto: Stanovíme cílové skupiny a dáme jim tvář. Na úplném začátku jsme vyzkoušeli různé nože, prostě abychom získali cit pro téma naší práce. Pak se vypracují první návrhy designu. Jakmile se pro některé z nich rozhodneme, vyrobíme jejich pěnové modely. Po nich následují lité prototypy. Celý proces se opírá o výraznou podporu výpočetní techniky, ale zároveň vyžaduje poměrně rozsáhlé řemeslné know-how, například broušení. Během vývoje zcela nového výrobku samozřejmě čas od času nastanou problémy. Ne vše lze realizovat přesně podle původních představ.  Když nastane taková situace, musíte zvážit, které problémy lze vyřešit úpravou designu, aniž by se změnil charakter výrobku.
 
Při vývoji nových řad nožů pro Fissler bylo například potřeba určité nové výrobní zařízení. Tyto detaily provázející projekt jsou vzrušující a nabízejí další motivaci.

12. Které vlastnosti dělají tyto tři řady nožů mimořádně uživatelsky přívětivými?
Velkou výhodou pro uživatele je mimořádná ostrost všech tří řad nožů, která je výsledkem speciálního postupu leštění. Díky tomu lze nože používat snadno a bezpečně. Mimochodem, manipulace s ostrými noži je daleko bezpečnější než s tupými. Při krájení tupými noži se musí vyvíjet větší síla, snadněji může dojít ke sklouznutí, a nebezpečí zranění je tedy vyšší. Nože Fissler zůstávají dlouho ostré a lze je snadno nabrousit na ocílce. K uživatelskému komfortu přispívá i skutečnost, že všechny nože lze dokonale a snadno vyčistit.

Jednotlivé produktové řady jsou dále uspořádány tak, že i příležitostný kuchař bude okamžitě vědět, k jakému účelu je každý nůž určen. Ale dokonce i vášniví kuchaři, kteří oceňují výjimečnost, naleznou v sortimentu speciální výrobky, například nůž Nakiri z řady profession.

13. Prošly jednotlivé designy praktickými zkouškami?
Praktické zkoušky jsme prováděli za účasti profesionálního šéfkuchaře. Armin Auer, který se společností Fissler spolupracuje i v jiných oblastech, nože otestoval v situacích z reálného života. On sám dává přednost řadě profession – stejně jako řada dalších profesionálních kuchařů.

14. Jaké materiály jste u nových řad nožů použil? Podílel jste se také na výběru materiálů?
Chrom-molybdenové oceli > Podrobné informace od pana Reininga a pana Somerlika.
Hledání ideální rovnováhy mezi trvalou ostrostí a snadným ostřením. Intenzivní výzkum/Dolaďování průřezů.

15. Skončila vaše práce zpracováním designu, nebo jste se podílel i na výrobním procesu?
Moje práce po realizaci designové fáze v zásadě skončila. I nadále jsem se však účastnil schůzek pracovní skupiny a sloužil jsem společnosti Fissler jako poradce. I když se to stává jen zřídka, může se při výrobě reálného produktu na základě myšlenky designéra narazit na obtíže. Když k tomu dojde, spojí designéři, odborníci na materiály a inženýři své síly k tomu, aby společně nalezli nejlepší řešení. Například v případě nožů Fissler se musela upravit tloušťka rukojetí.

16. Řady nožů perfection a passion získaly cenu Red Dot. Jaký je to pocit získat tak prestižní cenu, jakou Red Dot bezesporu je?
Během své kariéry jsem získal přes stovku cen. Cena Red Dot je bezesporu jednou z nejuznávanějších světových cen udělovaných v oboru designu. Ceny pro mne osobně nejsou tak důležité. Ale chápu, že mým klientům na nich záleží, neboť nezávislá cena vždy představuje hodnocení provedené nezaujatým subjektem. Mně se velice líbí koncept ceny Kitchen Innovation Award, kde se porota skládá vedle odborníků i ze zástupců spotřebitelů.

17. Zdá se, že design výrobku hraje významnou roli pro stále vyšší počet zákazníků. Jak si tento trend vysvětlujete? Zvyšuje dobrý design šance na to, že si zákazník výrobek koupí?
Dovolte mi, abych se na oplátku zeptal na něco já vás: Existují dnes nějaké předměty denního užívání, jež nejsou ukázkou designu? Podle mne jen stěží.  Jen v samotné kuchyni – ať se jedná o zabudovaný spotřebič, odpadkový koš nebo stojánek na vejce - nic z toho není ušetřeno vlivu nekonvenčního designu. A až příliš často bývá design samoúčelný, což mívá negativní dopad na funkčnost.
 
Říkám „není ušetřeno“, protože řada věcí je zbytečně předesignovaná, a trh se ubírá směrem ke zjednodušování. Stále více spotřebitelů se odklání od zbytečností a dává přednost podstatným věcem, pravděpodobně ve větším rozsahu i lidským existenčním potřebám.  A mezi ně zcela jistě patří i dobré nože. Plní-li nůž svou základní funkci – to jest, pokud dobře krájí – a vy můžete v praxi vidět, jak ostrý nůž je, což je případ nožů Fissler, pak bych řekl, "Ano, design jako je tento přispívá k ochotě zákazníka si jej koupit.“

18. Oceňovaný německý design je opakovaně kopírován, což pro výrobce znamená obrovské ztráty. Do jaké míry vás zasáhl rostoucí trh falešných výrobků?
S problémem ilegálních kopií jsem samozřejmě dobře seznámen. Ztráty vznikající výrobcům originálů z pohledu image i tržeb jsou velmi nepříjemné. Věřím, že ve většině případů platí teze o tom, že „kopírují se pouze úspěšní" - ale to je samozřejmě slabá útěcha. Podle mého názoru ideální ochrana proti těmto kopiím zatím neexistuje. Stejně tak, čím vyšší je laťka v oblasti detailů výrobku, technologií a kvality, tím obtížnější je pro piráty ji překonat. Tato překážka je v každém případě u nových nožů značky Fissler velmi vysoká.

19. Co pro vás znamená označení „Made in Germany“?
Pro mne, z pohledu designéra, značka „Made in Germany“ znamená rozšiřování know-how, kterým v Německu disponujeme, a využití výsledné konkurenční výhody. Abychom se do takové situace dostali a abychom takto získanou konkurenční výhodu udrželi, musíme v Německu jakožto lokalitě realizovat dlouhodobé investice.

20. Máte svůj oblíbený nůž?
Ano, nůž na chléb. Je vynikající i na krájení plátků rajčat, jejichž povrchové napětí často výrazně ztěžuje jejich krájení a je noční můrou výrobců nožů. (smích)

21. Co byste rád navrhoval příště?
Rád bych se věnoval výrobkům, které stabilizují produktový sortiment. Jedná se o výrobky, jež jsou  oblíbené díky svému archetypálnímu charakteru a neutápí se v záplavě zbytečností. Jak vidíte, jsem velkým zastáncem trendu zjednodušování. Proto se mi práce na nožích tak líbila, neboť jsou nedílnou součástí našich každodenních životů.

22. Kteří umělci a designéři vás výrazněji ovlivnili?
Vždy jsem se snažil vypracovat si svůj vlastní styl a vytvořit vlastní identitu, a proto neměli jiní umělci nebo designéři na mou práci zásadnější vliv. Dávám prostě přednost živému dialogu s „mými“ studenty před hledáním inspirace v muzeu němého umění. Moderní design vyžaduje stimuly moderního dne. Proto si tolik cením spolupráce s mladými lidmi. Osvobozuje vás od tradičních schémat a otevírá vám oči vstříc nové tvořivosti.

23. Jak byste popsal svůj styl?
Pro můj styl je charakteristický zejména intenzivní dialog s klientem a ofenzivní myšlení orientované do budoucnosti. Při práci na projektu se můj tým a já zcela ponoříme do klientova světa. Začneme tím, že se snažíme společnost poznat a porozumět jí. Pak se zamýšlíme nad tím, které výrobky nebo myšlenky by ji ve strategické rovině posunuly vpřed. Práci designéra lze přirovnat k práci herce, který zvládá své řemeslo. Přijme roli a vtiskne jí vlastní pečeť. Nic víc a nic méně. Pro mne je důležité, abychom klienta nikdy netlačili k tomu, aby akceptoval nějakou představu o designu. Důraz by měl vždy být kladen na značku nebo na výrobek. Proto o sobě často rád přemýšlím jako o „designérovi v nízké tónině“.

24. Nezmínil byste se o některých svých referencích?
Společnost Via4 Design například pro Deutsche Bank vypracovala design značky „Max Blue“. Vytvořili jsme nové tématické světy pro značku Swarovski a nový korporátní design pro kraj Calw. Na dokončení náročných a obtížných projektů jsem vždy mimořádně hrdý. Když se společnost Fissler jako výrobce nádobí rozhodla vstoupit na nové území a poprvé uvést na trh nové řady nožů vyvinutých od píky, byl to přesně ten typ vzrušující výzvy.

25. Pane Gerlachu, co se vám na spolupráci se společností Fissler líbilo nejvíce?
Pro naši spolupráci byla charakteristická profesionalita, úsilí o kvalitu a vytrvalost. Společnost Fissler klade na kvalitu výrobků ve svém základním sortimentu vysoké nároky a tyto standardy se uplatňovaly i na nové řady. Bylo jasné, že to nebude vždy jednoduché. Ale lidé, s nimiž jsem ve společnosti Fissler spolupracoval, byli mimořádně schopní. A i když mé návrhy byly nejednou bolestivé, moji partneři byli vždy ochotni naslouchat a naprosto odhodláni pracovat na nejlepším možném řešení. Byla to velká vzpruha pro naši spolupráci a zanechalo to ve mně silný dojem.

Profesore Gerlachu, děkuji vám za zajímavý rozhovor.

Professor Gerlach
via4 Design

Ke staže - celý rozhovor (PDF)




Kontakt

Máte nějaké dotazy, návrhy nebo přání týkající se našich výrobků? Oddělení služeb zákazníkům společnosti Fissler vám ochotně pomůže.

» kontakt

Zastoupení a prodejci

Hledáte specializovaného prodejce výrobků Fissler? Na tomto místě nalezněte funkci vyhledávání našich zahraničních dealerů. 

» vyhledávání prodejců

Věstník

Speciální nabídky, soutěže a chutné recepty. Náš věstník vás bude nezávazně a zdarma informovat.

» přihlaste se k odběru věstníku